تاریخ : جمعه 23 تير 1402
نویسنده : javid


بعد از مغز، چشم پیچیده ترین قسمت بدن است، در زندگی عادی، چشم می تواند 24 میلیون تصویر از محیط اطراف مانند دوربین ثبت کند. بینایی موهبت بزرگی است که بسیاری از افراد قدر آن را نمی دانند و با اتخاذ عادات غلط مانند تماشای از نزدیک تلویزیون، استفاده از تلفن همراه و تبلت و ... بینایی خود را ضعیف می کنند و مجبور به استفاده از عینک می شوند. اگر شما نیز به دنبال راه هایی برای خلاص شدن از شر عینک خود هستید، ادامه مطلب را بخوانید. جدیدترین روش های جراحی چشم چیست؟ هزینه لیزر چشم در بابل چقدر است؟ بعد از لیزیک چشم چه درمانی را پیشنهاد می کنید؟ و بسیاری سوالات دیگر که در ادامه به آنها پاسخ داده خواهد شد.

لیزر چیست

خاصیت لیزر این است که نور تک طول موج قوی دارد و خاصیت چشم این است که محیطی بسیار شفاف برای عبور نور لیزر است. در واقع می توان گفت هیچ بافتی در بدن با این توانایی نور را از خود عبور نمی دهد. استفاده از لیزر سال ها در چشم پزشکی رایج بوده و قبل از هر رشته پزشکی در چشم پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت.

کاربردهای لیزر

چرا محیط شفاف چشم برای لیزر مناسب است این است که به چشم پزشکان این امکان را می دهد که با کمک لیزر تغییرات لازم را در سطح قرنیه، شبکیه چشم و ... ایجاد کنند.

لیزر می تواند سطح قرنیه را تغییر دهد. به عبارت دیگر در صورت وجود برآمدگی ها یا لکه هایی در سطح قرنیه می توان از لیزر برای درمان آنها استفاده کرد.

اگر فردی نزدیک بینی یا دوربینی داشته باشد با لیزر قابل درمان است.

البته همه اینها محدودیت هایی دارد و باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت و نکته بسیار جالبی که در لیزر درمانی وجود دارد این است که بیمار بلافاصله پس از انجام لیزر تغییراتی را تجربه می کند.

لیزیک دست

جراحی لیزیک به معنای جراحی کامل قرنیه با استفاده از لیزر است و فرآیندی است که به طور دائم شکل قرنیه را تغییر می دهد به طوری که یک پوشش شفاف در جلوی چشم است.

لیزیک چگونه انجام می شود؟

لیزیک به صورت سرپایی انجام می شود و معمولا برای هر چشم 15 دقیقه طول می کشد. قبل از شروع عمل از فرد خواسته می شود به پشت بخوابد و استراحت کند، از قطره های چشمی سنتی برای بی حس کردن چشم بیمار استفاده می شود و اطراف چشم شسته و آبکشی می شود. محل سکونت نیز باید مشخص شود. برای باز نگه داشتن چشم در حین جراحی، چشم پزشک از ابزاری به نام اسپکولوم استفاده می کند و حلقه ای را روی چشم شما قرار می دهد که باعث مکش قرنیه می شود.

در این مرحله از عمل، زمانی که حلقه محکم در جای خود قرار می گیرد و با استفاده از ابزاری به نام میکروکراتوم به حلقه مکش متصل می شود، فرد دچار تاری دید و فشار روی چشم می شود.

پزشک با کمک یک تیغه میکروکراتوم، لایه قرنیه را با بریدن حدود 20 درصد از سطح خارجی و بلند کردن آن به سمت دیگر ایجاد می کند.

پس از جداسازی حلقه ساکشن و میکروکراتوم، پزشک از پالس های لیزری کنترل شده توسط کامپیوتر برای تغییر شکل قرنیه با تبخیر قسمت های کوچک آن استفاده می کند. این قسمت از فرآیند معمولا کمتر از 60 ثانیه طول می کشد.در مرحله بعد لایه قرنیه به وضعیت قبلی خود برمی گردد و چشم برای چند دقیقه مشاهده می شود تا از پیوند قرنیه اطمینان حاصل شود. از آنجایی که پیوند قرنیه سریع است و روند بهبودی سریع است، چشم نیازی به بخیه ندارد.

پس از عمل لیزیک چشم، پزشک قطره های آنتی بیوتیکی تجویز می کند و از محافظ چشم استفاده می کند تا از مالش چشم یا فشار بر چشم هنگام خواب جلوگیری شود. بنابراین پس از جراحی چشم بیمار قطعا نمی تواند رانندگی کند و برای رفتن به خانه نیاز به همراه دارد.

چه زمانی نباید لیزیک کرد؟

برخی از شرایط سلامتی می توانند خطرات مرتبط با جراحی لیزیک را افزایش دهند یا ممکن است بهترین نتایج را به دست نیاورند. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، چشم پزشکان لیزیک را توصیه نمی کنند، از جمله:

هر بیماری یا شرایطی بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد توانایی بهبودی را کاهش می دهد یا حساسیت به عفونت هایی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، HIV و سایر بیماری های خود ایمنی

خشکی چشم مداوم

مصرف برخی داروها مانند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

داروها، تغییرات هورمونی، بارداری، شیردهی یا سن می توانند باعث نوسانات موقتی در بینایی شما شوند. قبل از انجام عمل لیزیک چشم صبر کنید تا بینایی شما پایدار شود.

التهاب قرنیه، بیماری پلک، آسیب های چشمی یا بیماری های چشمی مانند آب مروارید.

دیابت کنترل نشده، که می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد.

اگر نزدیک بین هستید، بینایی شما ممکن است در طول سال های نوجوانی یا حتی بعد از آن تغییر کند و نیاز به تغییرات دوره ای در عینک یا لنزهای تماسی شما داشته باشد. بنابراین افراد باید قبل از انجام عمل لیزیک چشم بالای 18 سال و ترجیحاً مسن تر باشند.

اگر مردمک های خیلی بزرگ یا قرنیه نازکی دارید.

نزدیک بینی بسیار شدید، بینایی یا آستیگماتیسم.

اگر قصد لیزیک را دارید، با پزشک خود در مورد داروها، تاریخچه پزشکی و نگرانی های خود صحبت کنید.پزشک شما در مورد اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای این عمل یا روش های مشابه هستید صحبت خواهد کرد.

چشم پزشک شما را نیز معاینه می کند تا مشخص کند آیا کاندید مناسبی برای درمان لیزیک هستید یا خیر. از جمله معاینات انجام شده توسط پزشک:

سلامت عمومی چشم شما بررسی خواهد شد.

صورت شما اندازه گیری خواهد شد.

اندازه مردمک شما بررسی خواهد شد.

خطاهای تایپ شما اندازه گیری می شود.

خطرات لیزیک چیست؟

مانند هر جراحی دیگری، لیزیک خطرات مشکلات یا عوارضی را به همراه دارد که باید از آنها آگاه باشید. البته عوارض و معایب این روش کم و موقتی است.

برخی از افراد عوارض جانبی ناشی از جراحی لیزیک را تجربه می کنند، اما این عوارض معمولاً با گذشت زمان از بین می روند. با این حال، به ندرت، ممکن است ناپدید نشود. تقریباً تمام افرادی که لیزیک انجام می دهند در طول روز دید خشک یا تاری را تجربه می کنند. این علائم معمولا در عرض یک ماه ناپدید می شوند. برخی از افراد ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا ترک کنند.

عوارض جانبی موقت این روش عبارتند از:

خشکی چشم. باعث کاهش موقت تولید اشک می شود.

درد یا ناراحتی چشم

مه یا تاری دید

ممکن است بعد از جراحی که معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد، در شب هنگام بینایی مشکل داشته باشید. ممکن است متوجه افزایش حساسیت به نور و دوبینی شوید، همگی به طور موقت.

لکه های کوچک صورتی یا قرمز خونی در سفیدی چشم که به مرور زمان ناپدید می شوند.

مزایای جراحی لیزیک چیست؟

جای تعجب نیست که بارزترین مزیت جراحی لیزیک بهبود بینایی است. می توان گفت هیچ تضمینی برای بهبودی کامل وجود ندارد اما 96 درصد افراد بعد از این عمل دید کامل دارند و از عمل خود راضی هستند. این روش مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بینایی بهبود یافته است

دعوا نداره ولی مطمئنه اما این جراحی جزوه جراحی بسیار کم خطر است.

یکی از اولین سوالاتی که ممکن است بپرسید این است که بهبودی پس از جراحی چقدر طول می کشد؟ به طور معمول، دوره بهبودی 24 تا 36 ساعت است.

پس از عمل، پانسمان یا بانداژ طولانی مدت وجود ندارد.

بهترین سن برای جراحی لیزیک چه سنی است؟

بسیاری از افراد می پرسند بهترین سن برای لیزیک چه سنی است؟ خوشبختانه محدودیت سنی برای این تکنیک وجود ندارد. اما اکثر جراحان چشم این جراحی را در افراد زیر 18 سال انجام نمی دهند زیرا بینایی در اوایل بزرگسالی تغییر می کند و تا این سن پایدار نیست. اگرچه جراحی لیزر چشم در کودکان مبتلا به مشکلات بینایی انجام می شود، اما باید توجه داشت که این موارد استثنا هستند

یکی از مهم ترین سوالاتی که یک فرد باید از خود بپرسد این است که آیا دید من خوب است؟ ثبات بینایی یک عامل کلیدی در تعیین اینکه آیا زمان مناسب برای انجام عمل جراحی است یا خیر.

به طور کلی بهترین زمان برای لیزیک چشم بین 20 تا 40 سال است.

لیزیک برای افراد بالای 18 سال تایید شده است، اما بهتر است چند سال دیگر صبر کنید. تا سن 24 سالگی، زیرا در این سن هنوز بینایی ما می تواند تغییر کند

اکثر متخصصان چشم معتقدند سن 25 تا 40 سالگی برای این روش بهترین است. زیرا گفته می شود در 25 سالگی تغییرات بینایی تمام شده و بینایی چشم به ثبات رسیده است.

پس از 40 سال، اگر افراد از سلامت خوبی برخوردار باشند و به پیرچشمی مبتلا نباشند، می توانند کار کنند. این جراحی بر روی افراد 50 سال و بالاتر نیز انجام می شود، اما قبل از تایید یک فرد مسن به عنوان کاندید، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. آب مروارید یک بیماری چشمی است که عمدتا افراد مسن را درگیر می کند که این گروه سنی برای این عمل مناسب نیست. در این سن فرد می تواند دارو مصرف کند

خوشبختانه هیچ محدودیت سنی برای جراحی لیزیک وجود ندارد. تا زمانی که از سلامت کلی چشم برخوردار هستید و کاندیدای خوبی هستید، دلیلی وجود ندارد که افراد مسن نتوانند جراحی کنند. البته منطقی است که این کار را زودتر انجام دهید تا برای مدت طولانی از نتیجه لذت ببرید.

جراحی لازاک

در جراحی لیزیک، سطح قرنیه با استفاده از قطره بی حس کننده و الکل رقیق شده 20 درصد با جراحی برداشته می شود تا اپیتلیوم سطح قرنیه شل شود و با برش هایی برداشته شود و در نتیجه سطح قرنیه برای جراحی لیزر آماده شود.

سپس از بیمار خواسته می شود تا به نور چشمک زن قرمز یا سبز داخل دستگاه لیزر نگاه کند. در این زمان با کمک نرم افزارهای کامپیوتری پیشرفته و با توجه به اندازه گیری های عملیات قبلی، تعداد چشم روی قرنیه توسط لیزر تنظیم می شود.

در حین عمل از بیمار خواسته می شود که به چراغ قرمز چشمک زن نگاه کند. عمل لیزیک زمان بسیار کوتاهی دارد، پس از عمل بانداژ لیزر تماسی روی چشم زده می شود.

در چه شرایطی از جراحی لازاک استفاده می شود؟

لیزیک برای درمان آستیگماتیسم، دوربینی و نزدیک بینی توصیه می شود، مهم این است که قرنیه در حین لیزیک بریده نشود و احساس سفتی در هنگام لیزیک کمتر از لیزیک باشد.

چه کسانی به جراحی لیزر چشم نیاز دارند؟

جراحی لیزر چشم می تواند به افراد مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم کمک کند، اما برای همه مناسب نیست. جراحی چشم با لیزر یک روش جراحی است که وابستگی فرد را به عینک یا لنزهای تماسی کاهش می دهد.

جراحی لیزر چشم ممکن است برای شما مفید باشد اگر:

سلامت چشم شما باید توسط پزشک تایید شود.

وضعیت چشم شما حداقل یک سال است که تغییر نکرده است.

ضمناً بیمار باید از عمل و کیفیت بینایی بعد از عمل کاملاً مطلع باشد. تا بتواند با نظر پزشک بهترین روش عمل را انتخاب کند.

محدودیت های جراحی لیزر چشم

نمرات چشم بیشتر از 4 مثبت یا بیشتر از منفی 7 در دوره های قبلی به لیزر درمانی محدود می شد، اما امروزه راه حل های بسیار موثری وجود دارد. از جمله استفاده از کاشت لنز داخل چشمی، این روش درمان جراحی است که امکان پذیر است. . به سادگی لیزر است، اما مزایای زیادی دارد. در طی این روش امکان تعویض لنز داخل چشمی در لنز طبیعی بیمار نیز وجود دارد اما در صورت پیرچشمی بودن عدسی چشم پزشک می تواند از روش جایگزینی استفاده کند.

شبکیه چشم

می توان گفت که مرکز بینایی شبکیه است. به عبارت دیگر، تمام عملکرد چشم این است که شبکیه را ارتقا دهد تا از طریق عصب بینایی به مغز برسد و فرد بتواند ببیند.

پس از فیلتر شدن از طریق قرنیه چشم، نور بر روی لایه شبکیه متمرکز می شود. شبکیه کمتر از 1 میلی متر است که مانند لایه نازکی از پوست در سطح چشم است. پس از رسیدن نور به شبکیه، فعل و انفعالاتی رخ می دهد که از طریق سلول های شبکیه، حالت شیمیایی بافت عصبی را تغییر می دهد، این فرآیند منجر به تفسیر تصاویر و رنگ ها می شود، بنابراین می توان گفت شبکیه یک ناحیه حساس است. ناحیه ای از چشم که در آن هر گونه اختلالی بر نژاد انسان تأثیر می گذارد.

مراقبت های بعد از جراحی لیزر چشم

مراقبت های بعد از عمل بستگی به روش دارد، اگر فرد پیرک داشته باشد، استفاده از عینک برای جلوگیری از عارضه برای بیمار مهم است، زیرا زمان بهبودی در این نوع جراحی بیشتر است.

استفاده از قطره های ترکیبی تجویز شده توسط پزشک طبق دستور ضروری است.

همچنین استفاده از قطره اشک مصنوعی برای مدت کوتاهی توصیه می شود.

تا چند روز بعد از جراحی ورزش نکنید.

تا حد امکان از تماس با آب خودداری کنید.

اگر همه این موارد را رعایت کند هیچ عارضه ای ندارد.


مطالعه از منبع: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-چشم-شیراز




|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید